• ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
Telegram Eaparat Whatsapp Eeitaa

۱۹ شهریور , ۱۴۰۴ ساعت ۴:۰۶

  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • شهری
    • اقتصادی
  • عکس
  • فیلم
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • شهری
    • اقتصادی
  • عکس
  • فیلم
  • درباره ما
  • تماس با ما
جستجو

اصل 15 قانون اساسی، چرایی بی توجهی به حقوق زبانی اقوام!

  • شناسه خبر: 3581
  • تاریخ و زمان ارسال: 10 اسفند 1403 ساعت 12:42
  • بازدید : 35
  • نویسنده: گلبرگ تبریز
کلاس درس

گلبرگ تبریز.طاهره اشرفیان. در دنیای امروز، بسیاری از کشورها با چالش‌های فرهنگی و زبانی روبه‌رو هستند و تلاش می‌کنند تا به تنوع‌های قومی و زبانی خود احترام بگذارند. سیاست‌های چندفرهنگی و چندزبانی در جوامع با تنوع قومی و زبانی بالا، به‌عنوان یک اصل پذیرفته‌شده، به تقویت هویت‌های فرهنگی مختلف و انسجام اجتماعی کمک می‌کند.
به عنوان مثال، کانادا یکی از کشورهایی است که با اجرای سیاست‌های چندفرهنگی و چندزبانی توانسته است به تنوع زبانی و فرهنگی خود احترام بگذارد و از این تنوع به‌عنوان یک فرصت برای تقویت هویت ملی و اجتماعی خود استفاده کند. در کانادا، زبان‌های انگلیسی و فرانسه به‌عنوان زبان‌های رسمی کشور شناخته می‌شوند و حقوق زبانی اقوام مختلف نیز به رسمیت شناخته شده است.
ایران، با توجه به تنوع قومیتی و فرهنگی خود از جمله ترک‌ها، بلوچ‌ها، عرب‌ها و دیگر اقوام، پتانسیل زیادی برای استفاده از چنین سیاست‌هایی دارد تا این تنوع را به فرصتی برای تقویت هویت ملی تبدیل کند.

یکی از راهکارهای مطرح برای احترام به این تنوع فرهنگی، تدریس زبان‌های مادری در مدارس است. این سیاست که در بسیاری از کشورهای دیگر به‌عنوان روشی مؤثر برای حفظ هویت‌های فرهنگی اقوام به کار گرفته شده، می‌تواند در ایران نیز به تقویت هویت ملی و نزدیکی بیشتر اقوام کمک کند.

تصمیم مجلس: مخالفت با طرح تدریس زبان‌های مادری

مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تدریس زبان‌های قومی و محلی در مدارس مخالفت کرد. این طرح با ۱۰۴ رای موافق، ۱۳۰ رای مخالف و پنج رای ممتنع به تصویب نرسید. برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی دلایلی همچون نگرانی از تهدید یکپارچگی ملی و ضرورت تقویت زبان فارسی به‌عنوان زبان رسمی کشور را مطرح کردند. اما باید توجه داشت که این مخالفت ممکن است پیامدهای جدی برای همبستگی اجتماعی و اعتماد عمومی به همراه داشته باشد.

اصل پانزدهم قانون اساسی: جایگاه زبان‌های قومی و محلی

طبق اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «زبان فارسی زبان رسمی و مشترک کشور است و تدریس ادبیات و زبان‌های محلی در مدارس در کنار زبان فارسی مجاز است». این اصل به‌صراحت به حقوق فرهنگی و زبانی اقوام ایرانی تأکید دارد و به رسمیت شناختن زبان‌های قومی و محلی در کنار زبان فارسی را مجاز می‌داند. با این حال، ۴۶ سال پس از انقلاب، هنوز این اصل به‌طور کامل در نظام آموزشی کشور اجرایی نشده و در بسیاری از مناطق ایران، تدریس زبان‌های مادری در مدارس به‌طور منسجم و رسمی پیاده‌سازی نمی‌شود.

این عدم اجرای کامل اصل پانزدهم، به‌ویژه در استان‌های مرزی، موجب شکاف‌های فرهنگی و اجتماعی شده و ممکن است احساس بی‌عدالتی و بیگانگی را در میان اقوام مختلف برانگیزد. همچنین، این امر می‌تواند به کاهش اعتماد عمومی و دلسردی از سیاست‌ها و رویکردهای دولتی منجر شود.

تفکرات ایرانشهری: موانع تفکری و فرهنگی

یکی از دلایل اصلی مخالفت با طرح تدریس زبان‌های مادری، تفکر غالب ایرانشهری است که در بسیاری از نهادهای دولتی و فرهنگی حاکم است. این نگرش معتقد است که زبان فارسی باید تنها زبان رسمی و آموزشی کشور باقی بماند و استفاده از زبان‌های دیگر می‌تواند تهدیدی برای یکپارچگی ملی به‌وجود آورد. در حقیقت، این تفکر به‌طور ناخودآگاه تنوع زبانی را تهدیدی برای هویت ملی می‌داند.

این نگرش، با نادیده گرفتن تنوع فرهنگی و قومی ایران، به‌طور غیرمستقیم باعث تضعیف هویت‌های قومی و فرهنگی می‌شود و نمی‌تواند نیازهای واقعی اقوام مختلف را در نظر بگیرد. در حالی که کشورهای موفق در زمینه مدیریت تنوع زبانی نشان داده‌اند که احترام به زبان‌های اقلیتی نه تنها موجب تفرقه نمی‌شود، بلکه به تقویت همبستگی و انسجام اجتماعی نیز کمک می‌کند.

عواقب عدم تصویب طرح

عدم تصویب طرح تدریس زبان‌های مادری می‌تواند عواقب جدی برای همبستگی ملی به‌دنبال داشته باشد. نادیده گرفتن خواسته‌ها و حقوق فرهنگی و زبانی اقوام ممکن است باعث احساس تبعیض و بی‌عدالتی در میان اقوام مختلف ایران شود. در چنین شرایطی، دولت ممکن است با نارضایتی‌هایی روبه‌رو شود که این امر به کاهش اعتماد عمومی به نهادهای حکومتی منجر خواهد شد.

همچنین، ادامه‌ی این وضعیت می‌تواند به تقویت تفکرات جدایی‌طلبانه در برخی اقوام منجر شود. در حالی که تدریس زبان‌های مادری می‌تواند به تقویت همبستگی ملی کمک کند، عدم توجه به آن ممکن است به تضعیف پیوندهای اجتماعی و افزایش تمایلات جدایی‌طلبانه منجر گردد.

اگرچه مخالفت مجلس با طرح تدریس زبان‌های مادری به‌عنوان یک عقب‌نشینی در زمینه سیاست‌های فرهنگی و آموزشی کشور دیده می‌شود، باید توجه داشت که حفظ هویت فرهنگی و زبانی اقوام ایران باید در اولویت قرار گیرد. برای ایجاد جامعه‌ای همبسته و یکپارچه، ضروری است که به نیازهای فرهنگی و زبانی اقوام مختلف توجه شود و اقدامات لازم برای اجرای سیاست‌های چندزبانی در مدارس صورت گیرد. ایران می‌تواند با توجه به تجربیات جهانی و احترام به تنوع زبانی خود، نه‌تنها به تقویت هویت ملی کمک کند، بلکه در سطح بین‌المللی نیز به‌عنوان الگویی در زمینه حفظ زبان‌های اقلیتی شناخته شود.

#زبان_ترکی #زبان_مادری #زبان_محلی #قانون_اساسی #قومیت

مطالب مرتبط

photo 2025 07 29 11 19 12

تبریز در ترافیک و چالش‌های شهری

یادگار

آمادگی استادیوم یادگار امام برای میزبانی تراکتور در لیگ نخبگان آسیا

روستایی

نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و جوامع محلی آذربایجان شرقی در ارس برگزار می‌شود

نصیر

ارکستر بزرگ تبریز به افتخار استاد شهریار روی صحنه می‌رود

پشتو

وقوع دو سانحه رانندگی در راه روستای پشتو در کمتر از یک ماه!

IMG 3170

سایه کمبود مدیران صنعتی تحول آفرین در آذربایجان شرقی

photo1756874044

آب‌های ژرف: گنجینه پنهان ایران برای عبور از بحران آب

فرزین

دستور رئیس بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات خرید تراکتور به کشاورزان

لغو پاسخ

چهارده − 13 =

جدیدترین مطالب

آرشیو خبر ها
  • photo 2025 07 29 11 19 12
    یاداشت روز 16 شهریور 1404

    تبریز در ترافیک و چالش‌های شهری

  • یادگار
    ویژه سردبیر 15 شهریور 1404

    آمادگی استادیوم یادگار امام برای میزبانی تراکتور در لیگ نخبگان آسیا

  • روستایی
    ویژه سردبیر 15 شهریور 1404

    نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و جوامع محلی آذربایجان شرقی در ارس برگزار می‌شود

  • نصیر
    ویژه سردبیر 14 شهریور 1404

    ارکستر بزرگ تبریز به افتخار استاد شهریار روی صحنه می‌رود

  • پشتو
    ویژه سردبیر 13 شهریور 1404

    وقوع دو سانحه رانندگی در راه روستای پشتو در کمتر از یک ماه!

  • IMG 3170
    یاداشت روز 13 شهریور 1404

    سایه کمبود مدیران صنعتی تحول آفرین در آذربایجان شرقی

جدیدترین مطالب

  • تبریز در ترافیک و چالش‌های شهری
  • آمادگی استادیوم یادگار امام برای میزبانی تراکتور در لیگ نخبگان آسیا
  • نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و جوامع محلی آذربایجان شرقی در ارس برگزار می‌شود
  • ارکستر بزرگ تبریز به افتخار استاد شهریار روی صحنه می‌رود
  • نقش فرمانداری هوراند در به خاک سیاه نشستن مردم مظلوم پشتو چیست!؟ وقوع دو سانحه رانندگی در راه روستای پشتو در کمتر از یک ماه!
  • سایه کمبود مدیران صنعتی تحول آفرین در آذربایجان شرقی
  • آب‌های ژرف: گنجینه پنهان ایران برای عبور از بحران آب

پربازدیدترین ها

  • بازدید: 851 تبریز، گنجینه‌ای پشت درهای بسته | دیپلماسی شهری؛ کلید گمشده تبریز در قفل جهانی؟
  • بازدید: 633 گازرسانی یا مرگ میراث؟ بازار تبریز در آستانه خروج از یونسکو | بازار تبریز در تله شعله های گاز
  • بازدید: 600 اهمیت پیاده روی اربعین
  • بازدید: 571 تبریز در ترافیک و چالش‌های شهری
  • بازدید: 547 روز خبرنگار؛ پاسداشت حقیقت‌جویی و آگاهی‌بخشی
  • بازدید: 515 بازار تبریز رستوران کجا بریم؟/ 10 رستوران معروف بازار تبریز
  • بازدید: 488 ساعت کاری ادارات آذربایجان شرقی تغییر یافت
پایگاه خبری گلبرگ تبریز به شماره مجوز 96365 به مدیر مسئولی طاهر خیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دریافت کرده است. وی که دانش آموخته روزنامه نگاری می باشد سالها در مطبوعات کشوری و استانی قلم فرسایی کرده است.

دسترسی سریع

  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید …

Eaparat Whatsapp Telegram Instagram Eeitaa

مجوز سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی گلبرگ تبریز   می باشد.
طراحی و توسعه: مرکز طراحی سایت سایت فــــا