• ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
Telegram Eaparat Whatsapp Eeitaa

۲۷ آذر , ۱۴۰۴ ساعت ۹:۱۷

  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • شهری
    • اقتصادی
  • عکس
  • فیلم
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • شهری
    • اقتصادی
  • عکس
  • فیلم
  • درباره ما
  • تماس با ما
جستجو

اعتیاد زودهنگام به لوازم آرایشی دغدغه ایی جهانی

  • شناسه خبر: 3039
  • تاریخ و زمان ارسال: 7 بهمن 1403 ساعت 10:27
  • منبع: ایرنا
  • بازدید : 14
  • نویسنده: گلبرگ تبریز
لوازم ارایشی

گلبرگ تبریز. استفاده زودهنگام کودکان و نوجوانان از اینترنت و حضور آنها در فضای مجازی و اپلیکیشن‌های اجتماعی به یکی از دغدغه های جهانی تبدیل شده است. این امر موجب شده تا آنها برای جلب نظر مخاطبین و داشتن دنبال کنندگان بیشتر به سمت استفاده از لوازم آرایشی سوق پیدا کرده و در برخی مواقع در همین سن کم به مصرف لوازم آرایشی اعتیاد پیدا کنند.

سایت الپایس( elpais ) یکی از معتبرترین سایت‌های روانشناسی دنیا به بررسی اثرات سوء استفاده زود هنگام از لوازم آرایشی بر روی کودکان و نوجوانان پرداخته و پس از بررسی این اثرات عنوان می کند که این امر، به پوست آنها آسیب رسانده و در عین حال باعث اضطراب یا اختلالات خوردن و در نتیجه چاقی و یا لاغری مفرط در آنها می‌شود. هنگامی که والدین قادر به مدیریت استفاده فرزندشان از این لوازم آرایشی نیستند، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنند ، تا به دخترانشان کمک کند تا یاد بگیرند که خودشان را همانطور که هستند دوست داشته باشند و روابط اجتماعی خود را تقویت کنند.

جلوگیری از استفاده زود هنگام از پلتفروم های اجتماعی

برخی از دختران نوجوان و حتی خردسال وقتی در پلتفرم های مجازی تعداد قابل توجهی دنبال کننده بدست می‌آورند، خود را گرفتار یک دنیای مجازی می‌کنند تا جایی که کنترل خود را از دست می‌دهند و برای بدست آوردن دنبال کنندگان بیشتر ممکن است دست به هر کاری بزنند.

بررسی‌های علمی برای مقابله با چنین مشکلی، از این ایده حمایت می‌کند که نوجوانان و خردسالان نباید به رسانه های اجتماعی دسترسی آزاد داشته باشند. این بیانیه توسط مطالعات مختلفی پشتیبانی می‌شود، تحقیق” بررسی حساسیت گروه های سنی مختلف نسبت به رسانه ها”(Windows of Developmental Sensitivity to Medias ) منتشر شده در سال 2022 در ارتباطات طبیعت Nature Communications  یا بررسی علمی دیگر با عنوان بررسی رفتارهای عادتی در رسانه‌های اجتماعی با رشد عملکردی طولی مغز، منتشر شده در سال 2023، نشان می‌دهند که قرار گرفتن کودکان و نوجوانان در معرض پلتفرم‌های اجتماعی می‌تواند هم رفاه عاطفی و هم رشد عصبی افراد خردسال بین سنین ۱۲ تا ۱۸ سال را تغییر دهد.

عوارض پوستی استفاده زود هنگام از لوازم آرایشی و بهداشتی

اینها تنها دلایل محدود کردن دسترسی آنها به رسانه های اجتماعی نیستند. نوجوانان و خردسالان همچنین می توانند تحت تأثیر کارهایی که نوجوانان دیگر انجام می دهند، مانند اینفلوئنسرها، قرار بگیرند. این یکی از عواقب نوجوانان 15 تا 18 سال است که لوازم آرایشی، کرم‌ها و آرایش را به مخاطبان دختر از 10 سالگی توصیه می‌کنند.

این وضعیت باعث ایجاد یک اختلال روانی جدید به نام “اختلال خود زشت پنداری” در دختران بالغ شده است یا علاقه بیش از حد به استفاده از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از صورت در آنها شده است. درحالیکه این محصولات مراقبتی اغلب برای افراد بالای 30 سال تجویز می‌شود و برای پوست‌های جوان مضر است.

الیا رو، متخصص پوست و عضو آکادمی پوست و ونورولوژی اسپانیا، در این خصوص می گوید: در جلسات مشاوره، مشاهده تعداد نوجوانانی که تعداد زیادی از محصولات آرایشی وبهداشتی را وارد روتین آرایشی روزانه خود کرده اند، شگفت آور است.

همانطور که او توضیح می دهد، استفاده نادرست از این محصولات به این دلیل است که نوجوانان معمولاً با متخصص پوست مشورت نمی کنند، بلکه توسط رسانه های اجتماعی هدایت می شوند. آنها در نهایت از لوازم آرایشی مناسب برای پوست بزرگسالان استفاده می کنند. نتیجه این است که آنها به دلیل درماتیت تحریکی ناشی از محصولات با غلظت بالای مواد فعال مانند؛ رتینول یا آلفا هیدروکسی اسیدها، که نمی دانند چگونه از آنها استفاده کنند و یا به دلیل استفاده بیش از حد از این محصولات به مشاوره مراجعه می کنند. در این نوجوانان اغلب استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی کمدوژنیک، که چربی اضافی تولید می کند، باعث ایجاد آکنه و بدتر شدن آکنه‌های دوران بلوغ آنها می شود.

استفاده از کرم‌ها و سرم‌هایی که اغلب برای جلوگیری از پیری پوست پیشنهاد می شود، می‌تواند در درازمدت، پوست را با مشکلاتی مانند درماتیت، تحریکات پوستی یا حتی عدم تحمل آفتاب سوق دهد. پیلار پرز ریواس، مدیر و کارشناس ارشد فرمولاسیون آرایشی و داروسازی پوست در دانشگاه بین المللی لاریوجا در این باره میگوید: پوست یک نوجوان حدوداً 13 یا 14 ساله فقط به پاکسازی خوب، هیدراتاسیون و کرم ضد آفتاب در برنامه روتین خود نیاز دارد، با این حال، در سال‌های اخیر، ما شاهد افزایش قابل توجهی در مورد دخترانی بوده‌ایم که کاملاً به آرایش و لوازم آرایش معتاد هستند،  پدیده‌ای که اغلب به خاطر توصیه های اینفلوئنسرها بوجود آمده است.

پیامدهای عاطفی استفاده زود هنگام از لوازم ارایشی و بهداشتی

پیوند زدن جوهر خوشبختی به زیبایی شناسی یک خطای آموزشی بسیار جدی است. مارا کوادرادو، روانشناس کودک و خانواده در این مورد معتقد است: بسیاری از دختران و نوجوانان وقتی تعداد قابل توجهی فالوور در شبکه های خود دارند، در دنیای مجازی گرفتار می شوند، جایی که نه تنها دوران کودکی خود را از دست می دهند، بلکه کنترل خود را نیز از دست می دهند.

کوادرادو توضیح می‌دهد که در این لحظه علاوه بر ایجاد، مشکلات اضطراب، مشکلات دیگری مانند؛ اختلالات احتمالی خوردن، یا حتی پرهیز از مدرسه رفتن ایجاد می‌شود. زیرا این دختران و نوجوانان ساختن ویدیوهای خود را بر هر فعالیت علمی یا خانوادگی دیگری مقدم میدانند.از سوی دیگر، از آنجایی که این نوجوانان در حال رشد هستند، در برابر هر چیزی که می بینند آسیب پذیرتر هستند. هنگامی که آنها هر روز رسانه های اجتماعی خود را باز می کنند، تحت تأثیر صفحات منتشره‌ای قرار می‌گیرند که در آنها تصاویر دخترانی بی نقص ظاهر می شود و به مرور آنها متقاعد می شوند که آنها نیز باید این کمال را منتقل کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه میگوید: باید به ویژه در مورد خردسالانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، مراقب باشیم. ما باید از دخترانی مراقبت کنیم که اعتیاد خاصی به فناوری دارند، می‌خواهند به هر قیمتی محبوب باشند، یا رویای پوست و موهای عالی دارند.

به گفته کوادرادو، رفتار تمرین نقش های بزرگسالان مانند دختربچه هایی که گهگاه لاک مادرشان را برای رنگ کردن ناخن های خود میزنند را از مسئله اعتیاد به لوازم آرایشی و محصولات آرایشی متمایز کنیم. این زمانی است که دختران یا نوجوانان همیشه احساس می کنند که مجبورند ظاهر جدید خود را به رخ بکشند و بر فالوورها یا دوستان خود تأثیر بگذارند، یا حتی خود را ناتوان از رفتن به مدرسه بدون تکمیل روتین زیبایی روزانه خود می بینند.

پیشگیری از اعتیاد به لوازم آرایشی در دستان والدین

کوادرادو؛ محدود کردن استفاده از فناوری، تشویق کودکان و نوجوانان به داشتن تصویری خوب از خود، جلوگیری از تمایل آنها به تعلق سریع به دنیای بزرگسالان، آموزش آنها در مورد محافظت از تصویر و آموزش انواع اوقات فراغت به غیر از فناوری را از جمله سلاح های والدین برای جلوگیری از این اعتیاد و اختلال خود زشت پنداری میداند.

این روانشناس تصریح می کند: البته نمی توان از این واقعیت اجتناب کرد؛ که با فرا رسیدن دوران نوجوانی، فرد نوجوان به ظاهر خود علاقه بیشتری پیدا می کنند، به ویژه زمانی که دچار مشکل آکنه یا موهای چرب می شوند. این زمانی است که آنها به دنبال راه‌حل‌ها می‌گردند و گاهی اوقات به این نوع محصولات که وعده‌های دست نیافتنی را به آنها می‌دهند، روی می‌آورند.

پرز به والدین پیشنهاد می دهد که به فرزندان خود یادآوری کنیم که همه چیزهایی که آنلاین می بینید درست نیست و نمی توان به آنها اعتماد کرد.

کوادرادو توضیح می دهد که بهترین راه برای کمک به این دختران نوجوان و گاهی خردسال، صحبت کردن با آنها در مورد نیازی است که این وسواس به آن پاسخ می دهد. در پس این افراط‌ها، معمولاً تنهایی وجود دارد، دخترانی که زمان زیادی را در اتاق خود تنها می‌گذرانند، بدون اینکه بزرگسالان با آنها ارتباط برقرار کنند.

این روانشناس اضافه می کند که این خردسالان اغلب احساس ناامنی و همچنین تمایل کنترل نشده برای تأثیرگذاری بر دیگران یا تحسین شدن، شناخته شدن و پذیرفته شدن دارند. این متخصص توصیه می کند که پدران و مادران به دنبال متخصصان روانشناسی باشند که می توانند به دخترانشان کمک کنند تا یاد بگیرند خودشان را همانطور که هستند دوست داشته باشند، به دنبال کنندگان نیاز نداشته باشند، شوخ طبعی، هوش و همچنین روابط خانوادگی و اجتماعی را پرورش دهند. و البته، آنها باید به یک متخصص پوست مراجعه کنند تا در مشکلات پوستی به آنها کمک کند، نه به یک متخصص زیبایی.

#اعتیاد #لوازم_آرایشی

مطالب مرتبط

ممیزاده

پیامدهای گرانی

دانشور1

انتخابات آتی و چالش های پیش رو

کرجان

کرجان؛ روستایی میان فشار توسعه و امید به بازآفرینی

یلدا

صله رحم محرومان در شب یلدا

قاب

یک قاب شیشه‌ای؛ مهمان ناخوانده و دائمی دورهمی‌هایمان

یادگار

بلیت‌فروشی بازی تراکتور و پرسپولیس آغاز شد

فتا

مراقب حراجی‌های آنلاین ویژه شب یلدا باشید

گرانی

یلدا با طعم گرانی، بلندترین شب با کوتاه ترین سفره

لغو پاسخ

11 + هشت =

جدیدترین مطالب

آرشیو خبر ها
  • ممیزاده
    یاداشت روز 26 آذر 1404

    پیامدهای گرانی

  • دانشور1
    یاداشت روز 26 آذر 1404

    انتخابات آتی و چالش های پیش رو

  • کرجان
    یاداشت روز 26 آذر 1404

    کرجان؛ روستایی میان فشار توسعه و امید به بازآفرینی

  • یلدا
    گزارش 26 آذر 1404

    صله رحم محرومان در شب یلدا

  • قاب
    یاداشت روز 26 آذر 1404

    یک قاب شیشه‌ای؛ مهمان ناخوانده و دائمی دورهمی‌هایمان

  • یادگار
    ویژه سردبیر 25 آذر 1404

    بلیت‌فروشی بازی تراکتور و پرسپولیس آغاز شد

جدیدترین مطالب

  • پیامدهای گرانی
  • انتخابات آتی و چالش های پیش رو
  • کرجان؛ روستایی میان فشار توسعه و امید به بازآفرینی
  • صله رحم محرومان در شب یلدا
  • یک قاب شیشه‌ای؛ مهمان ناخوانده و دائمی دورهمی‌هایمان
  • بلیت‌فروشی بازی تراکتور و پرسپولیس آغاز شد
  • مراقب حراجی‌های آنلاین ویژه شب یلدا باشید

پربازدیدترین ها

  • بازدید: 1,796 بازار تبریز رستوران کجا بریم؟/ 10 رستوران معروف بازار تبریز
  • بازدید: 1,605 بسیج؛ روایت ایستادگی، ایمان و امید
  • بازدید: 1,470 «فضای مجازی؛ فرصت‌های طلایی، تهدیدهای پنهان»
  • بازدید: 1,381 تبریز، گنجینه‌ای پشت درهای بسته | دیپلماسی شهری؛ کلید گمشده تبریز در قفل جهانی؟
  • بازدید: 1,309 برخورد با ارباب‌رجوع؛ آیینه‌ی فرهنگ اداری ما
  • بازدید: 1,265 ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و جایگاه زن در فرهنگ اسلامی
  • بازدید: 1,164 گازرسانی یا مرگ میراث؟ بازار تبریز در آستانه خروج از یونسکو | بازار تبریز در تله شعله های گاز
پایگاه خبری گلبرگ تبریز به شماره مجوز 96365 به مدیر مسئولی طاهر خیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دریافت کرده است. وی که دانش آموخته روزنامه نگاری می باشد سالها در مطبوعات کشوری و استانی قلم فرسایی کرده است.

دسترسی سریع

  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید …

Eaparat Whatsapp Telegram Instagram Eeitaa

مجوز سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی گلبرگ تبریز   می باشد.
طراحی و توسعه: مرکز طراحی سایت سایت فــــا