• ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
Telegram Eaparat Whatsapp Eeitaa

۲۸ آذر , ۱۴۰۴ ساعت ۴:۱۳

  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • شهری
    • اقتصادی
  • عکس
  • فیلم
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • شهری
    • اقتصادی
  • عکس
  • فیلم
  • درباره ما
  • تماس با ما
جستجو

تی.آر تی فارسی و اهداف پیدا و پنهان آن

  • شناسه خبر: 2592
  • تاریخ و زمان ارسال: 7 دی 1403 ساعت 22:00
  • بازدید : 38
  • نویسنده: گلبرگ تبریز
تری ار تی

طاهر خیری/روزنامه نگار

تی.آر.تی فارسی، شبکه ای که ترک ها از مدت ها قبل وعده راه اندازی آن را داده بودند و بالاخره چند روز قبل این وعده عملی شد و این شبکه پخش برنامه هایش را برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا به ویژه ایران آغاز کرد.

شبکه های ماهواره ای ترکیه از سالها قبل برای جذب مخاطب ایرانی خیز برداشته و در این مسیر موفق بوده اند. ترکها نشان داده اند که اصول اولیه برنامه سازی را بلدند و هر کدام در پی مخاطبانی تازه می گردند.

آنها از خلا موجود رسانه ای در ایران و فقدان شبکه های متعدد رادیو و تلویزیونی خصوصی استفاده کرده و به درون خانه های ایرانیان به خصوص مناطق ترک زبان کشور نفوذ کرده اند.به واقع ترکها ذائقه مخاطب را بهتر شناخته اند و می دانند که مخاطب تنوع طلب به دنبال چه برنامه هایی است.

صدها شبکه تلویزیونی ترکیه در حوزه های تخصصی کودکان، ورزش، موسیقی، خبر، فیلم و سریال با پخش برنامه های جذاب و سرگرم کننده در قالب های مختلف هنرمندانه فرهنگ ملی شان را به ملل دیگر به ویژه حوزه قفقاز،کشورهای عربی و ایران شناسانده اند.

تبلیغ شدید جذابیت های ترکیه از طریق رسانه ها، میلیاردها دلار درآمد از طریق جذب توریست و مسافر عاید کشورشان شده است.از طریق تبلیغ همین رسانه است که ایرانی ها با سفر تفریحی به ترکیه پولشان را در آنتالیا و یا استانبول هزینه می کنند و یا در آنجا ملک می خرند. ایرانی ها از یک طرف ارز از کشورمان خارج می کنند و از طرف دیگر با ارزآوری، رونق اقتصادی و تجاری کشور همسایه را سبب می شوند.

براساس نظریه گلوله جادویی، رسانه ها تاثیرمطلق و فوری بر مخاطب دارند و قادرند نگرش و رفتار او را تغییر دهند لذا گرایش به مهاجرت و مسافرت به ترکیه، خرید ملک و نیز مصرف کالاهای ترکیه ای توسط مردم ایران از تاثیرات تماشای شبکه های این کشور ناشی می شود.

اکنون نیز دولت ترکیه با ایجاد شبکه تی.آر.تی فارسی در صدد رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود است.آنها با جذب سرمایه ایرانی ها از طریق خرید ملک و جذب هزاران گردشگر ایرانی به اهداف اقتصادی شان رسیده اند. ترکها همچنین با استفاده از اشتراکات فرهنگی و دینی بین دو ملت طی این سالها تلاش کرده اند عناصر و داشته های فرهنگی و هنری خود را از طریق رسانه هایشان به جامعه ایرانی غالب کنند.

در نهایت، راه اندازی این شبکه فارسی زبان می تواند نقطه اوج اهداف ترکها در عرصه سیاسی باشد.البته باید دید که آیا این شبکه صرفا با اهداف اقتصادی و فرهنگی فعالیت خواهد کرد یا اینکه سیاست های پیدا و پنهان دولت ترکیه را به مخاطبان فارسی زبانش منعکس می کند.گذر زمان آنرا مشخص خواهد کرد.

 

مطالب مرتبط

ممیزاده

پیامدهای گرانی

دانشور1

انتخابات آتی و چالش های پیش رو

کرجان

کرجان؛ روستایی میان فشار توسعه و امید به بازآفرینی

قاب

یک قاب شیشه‌ای؛ مهمان ناخوانده و دائمی دورهمی‌هایمان

یادگار

بلیت‌فروشی بازی تراکتور و پرسپولیس آغاز شد

فتا

مراقب حراجی‌های آنلاین ویژه شب یلدا باشید

گرانی

یلدا با طعم گرانی، بلندترین شب با کوتاه ترین سفره

بتن

بتن های مرگ در تبریز/ هشدار به مدیریت شهری

لغو پاسخ

19 + 16 =

جدیدترین مطالب

آرشیو خبر ها
  • ممیزاده
    یاداشت روز 26 آذر 1404

    پیامدهای گرانی

  • دانشور1
    یاداشت روز 26 آذر 1404

    انتخابات آتی و چالش های پیش رو

  • کرجان
    یاداشت روز 26 آذر 1404

    کرجان؛ روستایی میان فشار توسعه و امید به بازآفرینی

  • یلدا
    گزارش 26 آذر 1404

    صله رحم محرومان در شب یلدا

  • قاب
    یاداشت روز 26 آذر 1404

    یک قاب شیشه‌ای؛ مهمان ناخوانده و دائمی دورهمی‌هایمان

  • یادگار
    ویژه سردبیر 25 آذر 1404

    بلیت‌فروشی بازی تراکتور و پرسپولیس آغاز شد

جدیدترین مطالب

  • پیامدهای گرانی
  • انتخابات آتی و چالش های پیش رو
  • کرجان؛ روستایی میان فشار توسعه و امید به بازآفرینی
  • صله رحم محرومان در شب یلدا
  • یک قاب شیشه‌ای؛ مهمان ناخوانده و دائمی دورهمی‌هایمان
  • بلیت‌فروشی بازی تراکتور و پرسپولیس آغاز شد
  • مراقب حراجی‌های آنلاین ویژه شب یلدا باشید

پربازدیدترین ها

  • بازدید: 1,800 بازار تبریز رستوران کجا بریم؟/ 10 رستوران معروف بازار تبریز
  • بازدید: 1,605 بسیج؛ روایت ایستادگی، ایمان و امید
  • بازدید: 1,470 «فضای مجازی؛ فرصت‌های طلایی، تهدیدهای پنهان»
  • بازدید: 1,381 تبریز، گنجینه‌ای پشت درهای بسته | دیپلماسی شهری؛ کلید گمشده تبریز در قفل جهانی؟
  • بازدید: 1,309 برخورد با ارباب‌رجوع؛ آیینه‌ی فرهنگ اداری ما
  • بازدید: 1,265 ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و جایگاه زن در فرهنگ اسلامی
  • بازدید: 1,164 گازرسانی یا مرگ میراث؟ بازار تبریز در آستانه خروج از یونسکو | بازار تبریز در تله شعله های گاز
پایگاه خبری گلبرگ تبریز به شماره مجوز 96365 به مدیر مسئولی طاهر خیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دریافت کرده است. وی که دانش آموخته روزنامه نگاری می باشد سالها در مطبوعات کشوری و استانی قلم فرسایی کرده است.

دسترسی سریع

  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید …

Eaparat Whatsapp Telegram Instagram Eeitaa

مجوز سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی گلبرگ تبریز   می باشد.
طراحی و توسعه: مرکز طراحی سایت سایت فــــا