اهمیت توجه به تولیدات لوازم خانگی ساخت داخل به بهانه روز ملی کیفیت
ژِست تولید ملی!؟
شناسه خبر: 6005
تاریخ و زمان ارسال: 18 آبان 1404 ساعت 13:33
بازدید : 29
نویسنده: گلبرگ تبریز
گلبرگ تبریز. شهرام صادق زاده. متاسفانه ما با این همه شعارهای رنگارنگ در مورد حمایت از تولیدات داخلی، حقیقتاً در تصمیمگیریهای حوزه صنعت نتوانستهایم راه میانهای را در پیش بگیریم؛ حداقل در خصوص صنعت لوازم خانگی که دومین صنعت اشتغالزا پس از خودروسازی است سیاست درستی در خصوص افزایش توان تولید داخل مبتنی بر فناوری و کیفیت نداشتهایم.
به اعتقاد کارشناسان حوزه لوازم خانگی، همواره یا با نگاه رقابتپذیری، کمر تولیدکنندگان داخلی را شکستهایم و آنقدر به واردات لوازم خانگی پرداختهایم که اثری از تولید داخل نماند و یا با شعار حمایت از تولید صرف داخل، صنعت لوازم خانگی را انحصاری کرده و علاوه بر در جا زدن تکنولوژیک شرکتها، حق انتخاب محصول باکیفیت را از مردم گرفتهایم!
این در حالی است که به بهانه ۱۸ آبان – روز ملی کیفیت و هفته جهانی کیفیت – باید یک بار برای همیشه، سیاست برد – برد را برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان داخلی ترسیم کرده و مسئولان صنعت لوازم خانگی در دولت چهاردهم به بررسی مدلهای موفق جهانی بپردازند و بدون تعصبهای واهی و چشمهای باز مشاهده کنند که کشورهای موفق جهان در حوزه صنعت لوازم خانگی چگونه با اتخاذ سیاستهای حمایتی از تولیدکننده و مصرفکننده باعث رشد صنایع و جلب رضایت مردم شدهاند کمااینکه قطعاً حمایت از تولید داخلی یک اولویت است اما رضایت مصرفکننده هم باید جلب شده و تولیدات بیکیفیت به مردم تحمیل و تزریق نشود…
باید هزینه تمام شده تولید کالاهای داخل کاهش یابد
تولید باکیفیت مبتنی بر مواد اولیه باکیفیت است و اگر میخواهیم مواد اولیه با کیفیتی در اختیار داشته باشیم باید ارتباطمان را با کشورهای صنعتی پیشرفته بهبود ببخشیم به طوری که تولیدکنندگان میگویند در حال حاضر مواد اولیه ضروری تولید لوازم خانگی کشور از کشور چین تهیه میشود و متاسفانه بخش عمدهای از آنها بیکیفیت است!
یک تولیدکننده لوازم خانگی داخلی میگوید: کاش قطعات چینی بود، چون دیگر کشور چین جنس درجه دو و سه تولید نمیکند بلکه قطعات از هند وارد میشوند، بعد روی قطعه هندی، برچسب چینی میزنند و به ما ارسال میکنند!
حسام فردوسی افزود: بیشتر لوازم خانگی مونتاژکاری هستند و از شانس بد شرایط فعلی، منِ تولیدکننده لوازم خانگی باید به کارگر بابت مونتاژ پول بدهم، از آنسو با هزار زحمت و مکافات از مافیا قطعه بخرم که به این شکل، تولید صرف نمیکند.
وی اضافه کرد: مثلاً یک یخچال به جز بدنه، تقریباً تمام قطعاتش از کمپروسور گرفته تا بُردهای الکترونیکی و مکانیزمهای یخ ساز و فن، وارداتیاند لذا اینگونه قیمت تمام شده یک یخچال تولید داخل با یخچالهای وارداتی برند مطرح تفاوت چندانی ندارد بنابراین باید کاری کنیم که بتوانیم قطعات را هم در داخل تولید کنیم و با اتخاذ و اعمال راهکارهایی از هزینه تمامشده تولید داخل بکاهیم.
این تولیدکننده متذکر شد: چنانچه نتوانیم بر کیفیت کالا اضافه کنیم سرنوشت حمایت از لوازم خانگی داخلی نیز دقیقاً مشابه سرنوشت خودرو خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: امروزه شاید ظاهر لوازم خانگی ساخت داخل، جذاب باشد ولی مسئله این است که تا ۲۰ سال بعد هم دقیقاً همین مُدلی که در سال ۱۴۰۰ تولید میکردیم می خواهیم تولید کنیم و به قیمت برندهای مطرح روز دنیا بفروشیم؟ در حالی که باید هدف، ارتقای لحظه به لحظه تولید داخل و رقابت با محصولات جهانی باشد.
قیمت کالای داخلی بالاتر از نمونههای خارجی نباشد
یک کارشناس حوزه لوازم خانگی با انتقاد از تداوم سیاستهای محدودکننده واردات در بازار لوازم خانگی کشور گفت: ادامه این انحصار نهتنها به افزایش کیفیت محصولات داخلی منجر نشده، بلکه موجب فشار بر مصرفکنندگان و کاهش رقابتپذیری تولیدکنندگان شده است.
غلامرضا سلامی افزود: حدود ۵ سال است که بازار لوازم خانگی بهصورت انحصاری از حمایتهای دولتی برخوردار است و واردات رسمی بسیاری از کالاهای خارجی در این حوزه ممنوع شده است اما در این مدت، نه تنها رضایت مصرفکنندگان افزایش نیافته، بلکه شاهد رشد قیمتها و اُفت رقابت در بازار بودهایم.
وی اضافه کرد: دولت مدعی است که صنعت لوازم خانگی در این سالها رشد داشته و کیفیت تولیدات داخلی ارتقا یافته است اما اگر واقعاً کیفیت بالا رفته باشد، دیگر دلیلی برای ممنوعیت واردات وجود ندارد زیرا رقابت واقعی زمانی شکل میگیرد که مصرفکننده امکان مقایسه بین کالای داخلی و خارجی را داشته باشد.
سلامی با تاکید بر اینکه نبود رقابت در هر بازاری زمینهساز فساد و نارضایتی مصرفکنندگان است متذکر شد: هرجا که انحصار ایجاد شود، دیر یا زود فساد هم به دنبال آن میآید لذا وقتی تولیدکننده بداند رقیبی در بازار ندارد، انگیزهای برای کاهش قیمت یا افزایش کیفیت نخواهد داشت و در نهایت مصرفکننده مجبور است محصولی با کیفیت کمتر و قیمت بالاتر خریداری کند!
وی تاکید کرد: در سالهایی که واردات کالاها آزاد بود، مردم میتوانستند بین کالای ایرانی و خارجی یک گزینه را انتخاب کنند به نحوی که آن زمان، تفاوت قیمت میان برندهای داخلی و خارجی مشخص بود و مصرفکننده بر اساس کیفیت یا توان مالی تصمیم میگرفت اما امروز در شرایطی قرار داریم که گاهی قیمت کالای داخلی همسطح یا حتی بالاتر از نمونههای خارجی است.
مردم محکوم به خرید لوازم خانگی گرانتر نیستند
هر انحصار در هر حوزه، پیش از هر چیز، به زیان مصرف کننده تمام میشود و دود انحصار مستقیماً به چشم مردم میرود زیرا از یکسو قیمتها بالا میرود و از سوی دیگر، کیفیت کالاها پایین میماند، به طوری که کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر هدف واقعی دولت، حمایت از تولید ملی است به جای بستن درهای بازار، باید با ایجاد فضای رقابتی سالم، زمینه را برای رشد واقعی صنعت فراهم نماید.
تجربه کشورهای پیشرفته نشان میدهد هیچ بازاری بدون رقابت پایدار نمیماند به طوری که در آلمان، آمریکا، کره جنوبی یا ژاپن و ترکیه که خود از تولیدکنندگان مطرح لوازم خانگی هستند، واردات از سایر کشورها نیز آزاد است زیرا این کشورها به خوبی میدانند که رقابت باعث ارتقای کیفیت و کاهش قیمت میشود.
این در حالی است که حتی کشور آلمان با وجود برندهای قدرتمند داخلی، اجازه ورود محصولات کُرهای، چینی و فرانسوی را میدهد و در نهایت، مصرفکننده آلمانی تصمیم میگیرد چه نوع کالایی خریداری نماید؛ همان آزادی انتخاب که متاسفانه در بازار ایران وجود ندارد!
اکنون بعد از گذشت ۵۰ سال، دولت و مجلس با تصویب قانون به دنبال واردات خودروی اقتصادی هستند تا رضایت مردم را جلب کنند اما کارشناسان اقتصادی معتقدند باید مانع تکرار این تجربه برای صنعت لوازم خانگی شوند چرا که مردم ما محکوم به خرید لوازم خانگی گرانتر نیستند زیرا تولیدکنندگان با واردات قطعات و مونتاژ آنها میخواهند ژِست تولید ملی بگیرند!
بدین ترتیب و بر اساس مشاهدات خبرنگاران رسانهها، زمان آن رسیده که دولت چهاردهم برخلاف دولت قبل، به جای تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بر بهبود فضای کسب و کار، ارتقای فناوری تولید و کاهش هزینههای تولید تمرکز کند زیرا رقابت، نه تنها تهدیدی برای تولید ملی نیست بلکه فرصت ارزشمندی برای رشد پایدار و افزایش رضایت مصرفکننده است که با تولیدات باکیفیت عملیاتی میگردد.