• ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
Telegram Eaparat Whatsapp Eeitaa

۱۹ شهریور , ۱۴۰۴ ساعت ۴:۲۷

  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • شهری
    • اقتصادی
  • عکس
  • فیلم
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • شهری
    • اقتصادی
  • عکس
  • فیلم
  • درباره ما
  • تماس با ما
جستجو

۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود با حضور وزیر راه بهره‌برداری شد

  • شناسه خبر: 3719
  • تاریخ و زمان ارسال: 22 اسفند 1403 ساعت 8:49
  • منبع: ایرنا
  • بازدید : 22
  • نویسنده: گلبرگ تبریز
ازادراه هشترود
۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود حد فاصل کیلومتر ۱۳ تا ۴۲ این مسیر ۱۱۰ کیلومتری، روز سه‌شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید؛ طرحی که ۲۰ درصد از منابع آن از سوی خاتم‌الانبیاء، ۲۰ درصد بانک سپه و ۶۰ درصد هم توسط دولت تامین می‌شود.

به گزارش گلبرگ تبریز به نقل از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، برای احداث ۲۹ کیلومتر از این طرح ملی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد که بخشی از سهم دولتی آن به میزان چهار هزار میلیارد ریال از طریق تبصره ماده ۵۶ و با عاملیت بانک ملی و مشارکت بانک‌های تجارت و رفاه تامین شد.

آزادراه مراغه – هشترود چهار خط عبوری رفت و برگشت و ۲۶.۴ متر عرض دارد و از ۲ بخش شامل «قطعه ۶ کیلومتری در سمت شرق آزادراه زنجان – تبریز» و «چهار قطعه جمعا به طول ۱۰۴ کیلومتر در غرب آزادراه زنجان – تبریز» تشکیل می‌شود.

قطعه ۶ کیومتری این آزادراه، شهر هشترود را به آزادراه زنجان – تبریز وصل کرده و چهار قطعه دیگر نیز تردد اهالی شهرستان‌های مراغه، بناب، ملکان، عجبشیر، میاندوآب، سقز، بانه و نقده به مرکز کشور را تسهیل می‌کند.

مطالعات مربوط به مسیر قطعه‌های یک تا پنج این آزادراه مصوب است و ۲۹ کیلومتر افتتاحی در روز جاری، بخش‌هایی از قطعه‌های دوم و سوم این آزادراه را در بر می‌گیرد.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، برای احداث این ۲۹ کیلومتر ۶.۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲.۲ میلیون مترمکعب نیز خاکریزی شد و ارزش روز آن ۷۲ هزار میلیارد ریال است.

همچنین از دیگر بخش‌های عملیات اجرایی این ۲۹ کیلومتر می‌توان به ۲۸۵ هزار مترمکعب زیراساس، ۱۴۵ هزار مترمکعب اساس، ۲۲۵ هزار تن آسفالت، ۹۶ هزار مترمکعب بتن‌ریزی، ۸.۵ هزار قطعه نیوجرسی، ۲۱۵ هزار متر خط کشی و ۲۲ هزار کیلوگرم علایم و ارتباطات اشاره کرد.

به گزارش ایرنا در صورت تکمیل ۱۳ کیلومتر ابتدایی قطعه دوم حدفاصل کیلومتر صفر تا ۱۳، سه کیلومتر انتهایی قطعه سوم و سه کیلومتر ابتدایی قطعه چهارم حدفاصل کیلومتر ۴۲ تا ۴۸، اتصال این بخش به شهر مراغه میسر می‌شود.

۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود با حضور وزیر راه بهره‌برداری شد
حدود یک چهارم از هزینه احداث ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود از طریق تسهیلات ماده ۵۶ و عاملیت بانکی ملی
تامین شد و «سیدفرید موسوی» نقش محوری در تصویب این تسهیلات ایفا کرد

جاده قدیمی مراغه – هشترود دارای ریسک بالای سوانح رانندگی است

بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جاده قدیمی مراغه – هشترود به دلیل تردد حجم بالایی از وسایط نقلیه سنگین و سبک به عنوان مسیر پرترافیک و دارای ریسک بالای تصادفات و سوانح رانندگی شناخته می‌شود.

علاوه بر آمار بالای تردد وسایط نقلیه، وجود شیب، و فرازهای طولانی و بسیار تند و پیوسته و همچنین گردنه‌های پر پیچ و خم و خطرناک، رانندگی در این جاده را به ویژه در فصول سرد سال بسیار سخت و پرحادثه می‌سازد.

احداث آزادراه مراغه – هشترود به همین دلیل سال‌ها قبل در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت تا علاوه بر افزایش سطح ایمنی و کیفیت بهره‌برداری مسیر، سبب کاهش میزان تصادفات و خسارت‌های جانی و مالی شود.

همچنین از دیگر دلایل توجیهی احداث آزادراه مراغه – هشترود می‌توان به کاهش هزینه‌های رفت و آمد، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش زمان سفر اشاره کرد.

با احداث این آزادراه علاوه بر بهبود شبکه حمل و نقل منطقه، مردم سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان و همچنین رانندگان ترانزیتی و عبوری از مزیت‌های آن بهره‌مند می‌شوند.

۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود با حضور وزیر راه بهره‌برداری شد
مزیت‌های احداث آزادراه مراغه – هشترود بر اساس اعداد و ارقام شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

گفتنی است این آزادراه بخشی از محور ترانزیتی مرز تمرچین به سمت آزادراه پیامبر اعظم (ص) یا آزادراه زنجان – تبریز است که استان کردستان عراق را به پایتخت کشورمان متصل می‌کند و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و بانک سپه از جمله مشارکت‌کنندگان در اجرای این طرح ملی هستند.

همچنین بر اساس اعلام مجری طرح‌های آزادراهی شمال غرب کشور، آزادراه مراغه-هشترود اولین مسیر آزادراهی کشور است که بخشی از آن با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ و با عاملیت بانکی ملی و مشارکت بانک‌های تجارت و رفاه احداث شد؛ ضمن توجه به اینکه «سیدفرید موسوی»، نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی در تامین اعتبارات آن نقش اساسی ایفا کرد.

آزادراه مراغه – هشترود در چه تاریخی تصویب شد؟

نماینده وقت مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی طی سخنرانی خودش در ۱۳ آبان سال ۱۳۸۳ شمسی اعلام کرده بود که «تبدیل جاده مراغه – هشترود به آزادراه با ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب شد».

«سیدمصطفی سیدهاشمی» گفته بود که «۵۰ درصد این اعتبار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ۵۰ درصد مابقی با اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات وزارت راه و ترابری تامین می‌شود» و اکنون که حدود ۲۰ سال از آن زمان می‌گذرد، مردم منطقه شاهد افتتاح نخستین بخش از این طرح ملی هستند.

#آزاد_راه #حمل_و_نقل_جاده_ای #وزیر_راه

مطالب مرتبط

photo 2025 07 29 11 19 12

تبریز در ترافیک و چالش‌های شهری

یادگار

آمادگی استادیوم یادگار امام برای میزبانی تراکتور در لیگ نخبگان آسیا

روستایی

نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و جوامع محلی آذربایجان شرقی در ارس برگزار می‌شود

نصیر

ارکستر بزرگ تبریز به افتخار استاد شهریار روی صحنه می‌رود

پشتو

وقوع دو سانحه رانندگی در راه روستای پشتو در کمتر از یک ماه!

IMG 3170

سایه کمبود مدیران صنعتی تحول آفرین در آذربایجان شرقی

photo1756874044

آب‌های ژرف: گنجینه پنهان ایران برای عبور از بحران آب

فرزین

دستور رئیس بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات خرید تراکتور به کشاورزان

لغو پاسخ

دوازده − 10 =

جدیدترین مطالب

آرشیو خبر ها
  • photo 2025 07 29 11 19 12
    یاداشت روز 16 شهریور 1404

    تبریز در ترافیک و چالش‌های شهری

  • یادگار
    ویژه سردبیر 15 شهریور 1404

    آمادگی استادیوم یادگار امام برای میزبانی تراکتور در لیگ نخبگان آسیا

  • روستایی
    ویژه سردبیر 15 شهریور 1404

    نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و جوامع محلی آذربایجان شرقی در ارس برگزار می‌شود

  • نصیر
    ویژه سردبیر 14 شهریور 1404

    ارکستر بزرگ تبریز به افتخار استاد شهریار روی صحنه می‌رود

  • پشتو
    ویژه سردبیر 13 شهریور 1404

    وقوع دو سانحه رانندگی در راه روستای پشتو در کمتر از یک ماه!

  • IMG 3170
    یاداشت روز 13 شهریور 1404

    سایه کمبود مدیران صنعتی تحول آفرین در آذربایجان شرقی

جدیدترین مطالب

  • تبریز در ترافیک و چالش‌های شهری
  • آمادگی استادیوم یادگار امام برای میزبانی تراکتور در لیگ نخبگان آسیا
  • نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و جوامع محلی آذربایجان شرقی در ارس برگزار می‌شود
  • ارکستر بزرگ تبریز به افتخار استاد شهریار روی صحنه می‌رود
  • نقش فرمانداری هوراند در به خاک سیاه نشستن مردم مظلوم پشتو چیست!؟ وقوع دو سانحه رانندگی در راه روستای پشتو در کمتر از یک ماه!
  • سایه کمبود مدیران صنعتی تحول آفرین در آذربایجان شرقی
  • آب‌های ژرف: گنجینه پنهان ایران برای عبور از بحران آب

پربازدیدترین ها

  • بازدید: 851 تبریز، گنجینه‌ای پشت درهای بسته | دیپلماسی شهری؛ کلید گمشده تبریز در قفل جهانی؟
  • بازدید: 633 گازرسانی یا مرگ میراث؟ بازار تبریز در آستانه خروج از یونسکو | بازار تبریز در تله شعله های گاز
  • بازدید: 600 اهمیت پیاده روی اربعین
  • بازدید: 571 تبریز در ترافیک و چالش‌های شهری
  • بازدید: 547 روز خبرنگار؛ پاسداشت حقیقت‌جویی و آگاهی‌بخشی
  • بازدید: 515 بازار تبریز رستوران کجا بریم؟/ 10 رستوران معروف بازار تبریز
  • بازدید: 488 ساعت کاری ادارات آذربایجان شرقی تغییر یافت
پایگاه خبری گلبرگ تبریز به شماره مجوز 96365 به مدیر مسئولی طاهر خیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دریافت کرده است. وی که دانش آموخته روزنامه نگاری می باشد سالها در مطبوعات کشوری و استانی قلم فرسایی کرده است.

دسترسی سریع

  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • شهری
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید …

Eaparat Whatsapp Telegram Instagram Eeitaa

مجوز سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی گلبرگ تبریز   می باشد.
طراحی و توسعه: مرکز طراحی سایت سایت فــــا